Pracownia Dziejów Oświaty i Antropologii Kultury

Pracownicy

Zakres i główne kierunki badań

Obszarem badań Pracowni są dzieje edukacji, na wszystkich jej poziomach, zarówno na ziemiach polskich, jak i poza jej granicami. Pojęcie edukacji rozumiane jest bardzo szeroko i uwzględnia nie tylko historię instytucji kształcących, ale wszystkie czynniki mające wpływ na umysłowy, moralny, fizyczny i artystyczny rozwój jednostki ludzkiej oraz grup społecznych. Dzieje edukacji są rozpatrywane w aspekcie kulturotwórczym, ze szczególnym uwzględnieniem jej oddziaływania na cywilizacyjny rozwój środowisk nią objętych w ujęciu historycznym. Zainteresowania historyczno-oświatowe łączone są często z badaniami nad historią nauki – dotyczy to zwłaszcza prac nad dziejami wyższych uczelni, łączących nauczanie z prowadzeniem badań naukowych. Czynniki polityczne, społeczne i gospodarcze, mające wpływ na kształt oświaty oraz społeczne i kulturowe skutki różnorodnych działań edukacyjnych badane są porównawczo, zarówno w sensie geograficznym, jak i chronologicznym.

Tematy badawcze

  • Joanna Schiller-Walicka – zajmuje się historią edukacji uniwersyteckiej w XIX i początkach XX w. w Królestwie Polskim i w Rosji, w połączeniu z dziejami rozwoju uniwersyteckich nauk humanistycznych.
  • Kalina Bartnicka – obszarem jej badań jest nowatorstwo działalności Komisji Edukacji Narodowej i szkół przez nią kierowanych, zwłaszcza wyższych (Szkół Głównych w Krakowie i Wilnie).
  • Jan Piskurewicz – zajmuje się historią naukowych i kulturalnych stosunków polsko-włoskich w dwudziestoleciu międzywojennym.
  • Mikołaj Getka-Kenig – podjął badania nad kształtowaniem się kultury umysłowej i artystycznej w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim oraz rolą w tej dziedzinie wpływowych jednostek.
  • Michał Piekarski – zajmuje się szkolnictwem muzycznym na ziemiach polskich w XIX i XX w., recepcją austriackich modeli edukacji muzycznej oraz wpływem niemieckiej muzykologii na kształtowanie się tej dziedziny na ziemiach polskich.
  • Alicja Urbanik-Kopeć – prowadzi badania nad blaskami i cieniami zawodu guwernantki w XIX w., organizacją i zakresem nauczania domowego w tym okresie.
  • Monika Wiśniewska – zajmuje się dziejami szkolnictwa polonijnego, jego organizacją, programami i kadrą nauczycielską.
  • Michał Jasiński – bada warszawską społeczność unicką w Warszawie, od jej pojawienia się w XVIII w. do wybuchu II wojny światowej, szczególnie pod względem jej wkładu w kulturowe życie miasta.
  • Daniel Sunderland – zajmuje się kulturowymi skutkami powstania styczniowego, jego piętnem odbijającym się w umysłowości, literaturze i nauczaniu szkolnym (interpretacje w podręcznikach historycznych).

Projekty naukowe

  • Żałoba narodowa 1863 roku w perspektywie historii oświaty, 2018-2020, Daniel Sunderland (SHLP, MNiSW, NCBiR)
  • Order Reigns in Warsaw: International Reactions to the Outbreak and Collapse of the January Uprising in Poland, 2018-2020, Daniel Sunderland (DAAD (Ostpartnerschaften), OAW).
  • Archiwum Kobiet: Piszące, 2018-2023, Daniel Sunderland (NPRH).
  • Studenci muzykologii Uniwersytetu Wiedeńskiego pochodzący z ziem polskich (1900-1937), 2019-2020, Michał Piekarski (OAW).
  • Władze komunistyczne wobec Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce 1944-1989, 2018-2020, Monika Wiśniewska (IPN).

Projekty zakończone

  • Komisji Edukacji Narodowej model szkoły i obywatela – koncepcje, doświadczenia, inspiracje, 2012-2018, Kalina Bartnicka (NPRH).
  • Architektura klasycyzmu na ziemiach polskich a polityczny dyskurs modernizacji 1764-1830, 2016-2019, Mikołaj Getka-Kenig (NCN Fuga).
  • Historia pojęć społeczno-politycznych w Polsce XVIII-XX w., 2016-2019, Mikołaj Getka-Kenig (NCN).
  • Anioł w domu, mrówka w fabryce. Alternatywne modele emencypacyjne dostępne dla robotnic fabrycznych Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, 2016-2019, Alicja Urbanik-Kopeć (NCN Preludium).
  • Pomniki polskiej myśli filozoficznej, teologicznej i społecznej XX i XXI wieku. Zapiski kardynała Stefana Wyszyńskiego „Pro memoria”, 2017-2019, Monika Wiśniewska (MNiSW).
  • Mikołaj Getka-Kenig – Stypendium dla młodych naukowców MNiSW na lata 2018-2021.

Zebrania naukowe

Pracownia Dziejów Oświaty i Antropologii Kultury prowadzi we współpracy z Pracownią Historii Idei Humanistycznych i Społecznych comiesięczne Seminarium z Historii Oświaty i Dziejów Ruchu Umysłowego.

Arrow Button Wróć

Powiadomienie o plikach cookies: ihnpan.pl korzysta z plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies Więcej lub ZAMKNIJ KOMUNIKAT