O wykładach Dawida Hilberta z równań różniczkowych w Getyndze

07.09.2018 | 07.09.2018

Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe były i są niezwykle ważnym działem matematyki, mającym zastosowanie w wielu innych naukach, zwłaszcza w fizyce. Z drugiej strony, to fizyka spowodowała ich pojawienie się i stymulowała ich rozwój. Często na sukces naukowy uczonego, a szczególnie fizyka, znaczący wpływ miała jego wiedza z tej dziedziny. Na początku XX wieku równania różniczkowe w fizyce były dominującym obszarem badań naukowych krakowskich uczonych. Wykłady i seminaria z równań różniczkowych prowadzili wybitni matematycy: Stanisław Zaremba (1863–1942) i Kazimierz Żorawski (1866–1953). Tymczasem polscy studenci matematyki, fizyki i astronomii po krótkich studiach uniwersyteckich w Krakowie udawali się do Getyngi i tam zapisywali się na kurs równań różniczkowych Davida Hilberta. Dlaczego?

W Warszawie odnalazłyśmy rękopiśmienne notatki z wykładu Hilberta, które w 1912 roku sporządził studiujący w Getyndze Wacław Staszewski (1892–1970), później fizyk, doktor Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor w Wilnie, Toruniu i Lublinie. W Krakowie odnalazłyśmy sporządzone przez Aleksandra Birkenmajera (1890–1967) zapiski z seminarium z wybranych zagadnień równań różniczkowych, prowadzonego przez Żorawskiego. Alfred Rosenblatt (1880–1947), matematyk, doktor Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor jednego z najważniejszych polskich wyników z równań różniczkowych – twierdzenia Rosenblatta–Nagumo–Kamkego, później profesor uniwersytetów w Krakowie i Limie (Peru), był asystentem współprowadzącym to seminarium. Obaj uczeni wcześniej odbyli studia w Getyndze. W czasie kwerendy prowadzonej w bibliotece Uniwersytetu Georga-Augusta zapoznałyśmy się z datowanym na rok 1912 maszynopisem wykładu z równań różniczkowych prowadzonego przez Hilberta.

Tematem odczytu będzie przedstawienie sylwetki Wacława Staszewskiego, porównanie wspomnianych dokumentów oraz próba odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie.

Arrow Button Wróć

Polityka prywatności Więcej or ZAMKNIJ KOMUNIKAT